Czy komornicy będą musieli zwracać dłużnikom kwoty pobrane jako podatek VAT od opłat egzekucyjnych ?

Marcin Bartnik        27 lipca 2017        Komentarze (30)

Ostatnio tak się jakoś złożyło, że moje wpisy dotyczą ważnych dla dłużników uchwał Sądu Najwyższego.

Tym razem jest podobnie.

W dniu dzisiejszym Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów wydał uchwałę bardzo istotną nie tylko dla dłużników, ale także dla komorników (sygn. akt III CZP 97/16):

Komornik sądowy nie może podwyższyć opłaty egzekucyjnej, pobieranej na podstawie art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (jedn. tekst: Dz.U. z 2016 r., poz. 1138 ze zm.), o podatek od towarów i usług.

Sąd Najwyższy uznał więc, że komornicy nie mogą powiększać należnych im opłat egzekucyjnych o podatek VAT (co robili od 2015 r.) oraz że podatek zawiera się już w opłatach egzekucyjnych pobieranych przez komorników.

Teraz pozostaje najważniejsze pytanie – czy dłużnicy będą mogli się skutecznie starać o zwrot kwot pobranych przez komorników jako podatek VAT ? Jaka mogłaby być podstawa prawna takich żądań ?

Chodzi z pewnością o miliony złotych. Raczej wątpię, aby komornicy dobrowolnie zaczęli zwracać powyższe kwoty.

Jednego możemy być pewni – już od jutra komorników zaleje fala wezwań dłużników do zwrotu kwot nienależnie pobranych jako podatek VAT.

{ 30 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Tomek Sierpień 8, 2017 o 09:14

Bardzo dobrze że wydali taką uchwałę. Komornicy zaczynali coraz bardziej szaleć z tymi opłatami. Teraz skończy się ich dodatkowy zarobek. Ale nie ma co liczyć na zwroty, moim zdaniem żaden z komorników nie będzie chciał do tego dopuścić.

Odpowiedz

Marcin Bartnik Sierpień 8, 2017 o 09:52

Na pewno dobrowolnych zwrotów nie będzie. Chociaż mogę się mylić.
Natomiast już niedługo ruszy lawina wezwań do komorników do zwrotu VAT i spraw w sądzie. Komornicy pobierali zawyżone kwoty od października 2015 r., a więc prawie dwa lata.
Przypuszczam, że za parę lat Sąd Najwyższy zajmie się tym tematem i będziemy mieli uchwałę w stylu – Komornik sądowy, który pobrał nienależną kwotę jako podatek VAT od opłaty egzekucyjnej ma obowiązek zwrotu tej kwoty.

Odpowiedz

EF-TAX Sierpień 10, 2017 o 09:30

No trochę na tym stracili bo tak zawsze było naliczane ci co wniosku nie złożyli do komornika to nie mają co liczyć na zwrot na moje ogólnie zwrotów nie powinno być bo jednak to chodzi o grube pieniądze jeśli chodzi o te podatki.

Odpowiedz

Paweł Wrzesień 5, 2017 o 08:42

Ciekawy wpis. Ładne rzeczy się dzieją. Interesuje mnie co dalej będzie w kwestii zwrotu pobranego podatku, bo rzeczywiście na dobrowolne zwroty nie ma co liczyć.

Odpowiedz

Krystian Wrzesień 7, 2017 o 13:47

Dobrze że zostało to już prawnie wyjaśnione bo bez sensu było branie dodatkowego podatku którego sobie naliczali komornicy nie wiadomo za co i z jakiego powodu teraz już nie mają podstaw do takiego czegoś.

Odpowiedz

Mariusz Wrzesień 12, 2017 o 08:43

No ale pewnie niechętnie będą zwracać tą różnice. A z tego co wiem to już niektórzy sami z siebie zwracają a my możemy jedynie wystosować odpowiednie pismo o zwrot tego podatku.

Odpowiedz

Małgorzata Wrzesień 13, 2017 o 15:15

Podejrzewam że komornicy, bez problemu znajdą jakieś obejścia aby nikt już nigdy nie zobaczył tych pieniędzy.

Odpowiedz

Adam Wrzesień 15, 2017 o 08:53

Bardzo dobrze że sąd najwyższy wydał taką decyzje, lecz myśle że prędzej czy póżniej komornicy i tak coś zrobią żęby dostawać więcej, wiadomo jak to z urzędowcami.

Odpowiedz

Krzysztof Wrzesień 18, 2017 o 10:51

Czyżby w końcu prawo stanęło po naszej stronie? Podejrzewam że i tak jakoś to załatwią że pieniądze rozpłyną się w powietrzu.

Odpowiedz

Kamil Wrzesień 18, 2017 o 12:53

Tak, poniekąd stanęło. Ale co z tego wynika? Nic. Pieniądze, które już ktoś zapłacił i tak na pewno do niego nie wrócą.

Odpowiedz

Biuro rachunkowe Szczecin Zelechowa Wrzesień 20, 2017 o 09:18

Schudną portfele komornikom, w sumie lepiej bo wcześniejsza samowolka była czasami nie do zniesienia, zabierali co chcieli… Rozumiem że rośnie o jakiś procent ale żeby aż tak ?

Odpowiedz

kubos Wrzesień 22, 2017 o 08:33

Jak Pan typuje, znajdą jakiś sposób na to aby nie oddawać tych pieniędzy? Według mnie zdecydowanie tak.

Odpowiedz

Marcin Bartnik Wrzesień 22, 2017 o 09:56

Jak mówi mądre powiedzenie – pożyjemy, zobaczymy : ) A tak na poważnie myślę, że niewielki procent osób zadłużonych upomni się o zwrot. Z kolei Ci którzy się upomną dostaną pewnie w większości odpowiedź odmowną i żeby odzyskać jakąkolwiek kwotę będę musieli udać się do sądu. A z kolei sądy będą pewnie wydawały różne wyroki w tej kwestii.

Odpowiedz

Matju Wrzesień 27, 2017 o 11:18

Szkoda że pieniądze, które już ktoś zapłacił i tak na pewno do niego nie wrócą. Dobrze mają Ci którzy aktualnie toczą sprawy komornicze. Dla reszty niestety i tak nic to nie zmienia.

Odpowiedz

scancentre Wrzesień 28, 2017 o 09:24

To normalne. Przecież to Polska. Nikt tu raczej nikomu kasy nie odda.

Odpowiedz

fortezza Październik 3, 2017 o 08:45

Dobrowolnie na pewno nie. Taki kraj i taka mentalność ludzka. Lepiej raczej nie będzie.

Odpowiedz

Anastazja Październik 20, 2017 o 10:34

Nie powiem, dobrze że wprowadzono taką uchwałę. Jestem jednak pewna że niewielu albo raczej znaczna większość nie zwróci ludziom niczego. Podatek to jest ogólnie masakra. Wszędzie gdzie się da państwo próbuje nas okraść. Dobry wpis. Nie słyszałam o tym jak dotychczas ani w radiu ani w TV. Świetny i przydatny blog.
Pozdrawiam Panie Marcinie

Odpowiedz

frogut Październik 26, 2017 o 12:56

Dokładnie tak jest. Trafione w samo sendo. Trudno to lepiej powiedzieć.

Odpowiedz

Piotr Październik 28, 2017 o 13:45

Upłynęło już trochę czasu wiadomo coś więcej jak wyglądają zwroty?
Może ma ktoś już sukcesy tj. odzyskał pobrany nienależnie VAT od opłat egzekucyjnych.
Sprawa ciekawa bo są różne warianty:
1) egzekucje zakończone wyegzekwowaniem należności,
2) egzekucje zakończenie niewyegzekwowaniem umorzone,
3) egzekucje w toku, gdzie tan VAT jest dalej naliczany.
4) egzekucje w toku, gdzie tan VAT był naliczany a obecnie nie jest.

Podstawą prawną żądania zwrotu może być skarga na czynności komornika lub art 23 uoks jako podstawa powództwa o zapłatę

Odpowiedz

rosa Październik 30, 2017 o 14:57

Sukcesów to raczej bym się zbyt szybko nie spodziewał. To raczej potrwa i będzie to droga kręta i wyboista.

Odpowiedz

Marcin Bartnik Październik 30, 2017 o 15:20

Zgadzam się. Widać to na przykładzie kredytów pseudofrankowych. Sprawy pojawiły się w sądach kilka lat temu, a sądy nadal wydają różne orzeczenia.

Na razie nie trafiła do mnie żadna osoba, która chciałaby wystąpić do komornika o zwrot nienależnie pobranego VATu. Myślę, że niewiele osób wie o takiej możliwości.

Odpowiedz

Marcin Listopad 11, 2017 o 15:06

Witam. Mam zamiar zwrócić się do komornika z pismem o zwrot VAT . O postępach w sprawie poinformuje Państwa

Odpowiedz

Marcin Bartnik Listopad 13, 2017 o 14:26

Bardzo dobrze. Im więcej osób zwróci się z takim pismem, tym większa szansa, że uda się coś wywalczyć w tej sprawie.

W miarę możliwości proszę jeszcze napisać do którego komornika Pan wystąpił i jakich argumentów użył kiedy odmawiał Panu zwrotu pobranego VATu.

Piotr_B. Listopad 18, 2017 o 15:13

Proszę jeszcze doprecyzować tę informację o wariant, który jest/był u pana:
1) egzekucja zakończona wyegzekwowaniem należności,
2) egzekucja zakończenie niewyegzekwowaniem umorzone,
3) egzekucja w toku, gdzie tan VAT jest dalej naliczany.
4) egzekucja w toku, gdzie tan VAT był naliczany a obecnie nie jest.
Ja złożyłem skargę na czynności komornika – postanowienie o ustaleniu kosztów egzekucji (wariant 1) w zakresie VAT – sprawa w toku.
Również poinformuję o wynikach.

Dawid Październik 31, 2017 o 10:43

Również nie słyszałem nic o takim czymś w żadnym z mediów. Jak coś zwrócą to będę zaskoczony. Dobrze, że ten wpis powstał. Będę śledził całą sprawę

Odpowiedz

Tomasz Listopad 6, 2017 o 10:51

No szkoda ze tak mało o tym mówią a komornicy nadal ściagają pewnie te podatki a ludzie nie świadomi wiem że jest ich sporo są oszukiwani, niestety takie są realia.

Odpowiedz

Piotr Listopad 6, 2017 o 11:05

Zaskoczony jestem treścią artykułu. Taką sprawę powinni nagłośnić w mediach, zgadzam się z przedmówcami. Zapewne faktycznie ściągają te podatki nadal. Irytujący jest ten Polski bałagan w nieprzestrzeganiu przez organy państwowe prawa.

Odpowiedz

Piotr Listopad 16, 2017 o 09:23

Tym lepiej dla dłużników a komornicy pewnie po tym ustaleniu są oburzeni, według mnie nie powinno być żadnych zwrotów ponieważ gdy zwiększali cene o podatek vat owej ustawy jeszcze nie było dlatego to by nie miało sensu. To tak samo jakby teraz mieli zabrać prawo jazdy wszystkim tym co w przeszłości mieli mandaty za przekroczenie predkosci o 50 km/h w zabudowanym.

Odpowiedz

Marcin Bartnik Listopad 16, 2017 o 09:38

To nie do końca to samo.
Na stronie Sądu Najwyższego pojawiło się już uzasadnienie uchwały III CZP 97/16. W jednym z najbliższych wpisów na blogu zajmę się omówieniem argumentów jakich użył Sąd Najwyższy. Przytoczę tu dwa najważniejsze (moim zdaniem) fragmenty uzasadnienia:
„Publicznoprawny charakter obowiązku uiszczenia opłaty o określonym rozmiarze przemawia przeciwko możliwości podwyższenia świadczenia bez
wyraźnej podstawy prawnej, co wynika wprost z art. 84 Konstytucji, zgodnie z którym każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.”
„Niezamieszczenie w ustawie o komornikach sądowych i egzekucji wzmianki o możliwości doliczenia podatku od towarów i usług do opłaty egzekucyjnej powoduje, że opłatę tę – na podstawie art. 29a ust. 1 w związku z ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT – należy traktować jako należność brutto, zawierającą już podatek VAT.”

Odpowiedz

Piotr_B. Listopad 18, 2017 o 15:17

Świetnie czekamy na wpis 🙂

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Poprzedni wpis: