Czy komornicy będą musieli zwracać dłużnikom kwoty pobrane jako podatek VAT od opłat egzekucyjnych ?

Marcin Bartnik        27 lipca 2017        60 komentarzy

Ostatnio tak się jakoś złożyło, że moje wpisy dotyczą ważnych dla dłużników uchwał Sądu Najwyższego.

Tym razem jest podobnie.

W dniu dzisiejszym Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów wydał uchwałę bardzo istotną nie tylko dla dłużników, ale także dla komorników (sygn. akt III CZP 97/16):

Komornik sądowy nie może podwyższyć opłaty egzekucyjnej, pobieranej na podstawie art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (jedn. tekst: Dz.U. z 2016 r., poz. 1138 ze zm.), o podatek od towarów i usług.

Sąd Najwyższy uznał więc, że komornicy nie mogą powiększać należnych im opłat egzekucyjnych o podatek VAT (co robili od 2015 r.) oraz że podatek zawiera się już w opłatach egzekucyjnych pobieranych przez komorników.

Teraz pozostaje najważniejsze pytanie – czy dłużnicy będą mogli się skutecznie starać o zwrot kwot pobranych przez komorników jako podatek VAT ? Jaka mogłaby być podstawa prawna takich żądań ?

Chodzi z pewnością o miliony złotych. Raczej wątpię, aby komornicy dobrowolnie zaczęli zwracać powyższe kwoty.

Jednego możemy być pewni – już od jutra komorników zaleje fala wezwań dłużników do zwrotu kwot nienależnie pobranych jako podatek VAT.

{ 60 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Tomek Sierpień 8, 2017 o 09:14

Bardzo dobrze że wydali taką uchwałę. Komornicy zaczynali coraz bardziej szaleć z tymi opłatami. Teraz skończy się ich dodatkowy zarobek. Ale nie ma co liczyć na zwroty, moim zdaniem żaden z komorników nie będzie chciał do tego dopuścić.

Odpowiedz

Marcin Bartnik Sierpień 8, 2017 o 09:52

Na pewno dobrowolnych zwrotów nie będzie. Chociaż mogę się mylić.
Natomiast już niedługo ruszy lawina wezwań do komorników do zwrotu VAT i spraw w sądzie. Komornicy pobierali zawyżone kwoty od października 2015 r., a więc prawie dwa lata.
Przypuszczam, że za parę lat Sąd Najwyższy zajmie się tym tematem i będziemy mieli uchwałę w stylu – Komornik sądowy, który pobrał nienależną kwotę jako podatek VAT od opłaty egzekucyjnej ma obowiązek zwrotu tej kwoty.

Odpowiedz

EF-TAX Sierpień 10, 2017 o 09:30

No trochę na tym stracili bo tak zawsze było naliczane ci co wniosku nie złożyli do komornika to nie mają co liczyć na zwrot na moje ogólnie zwrotów nie powinno być bo jednak to chodzi o grube pieniądze jeśli chodzi o te podatki.

Odpowiedz

Paweł Wrzesień 5, 2017 o 08:42

Ciekawy wpis. Ładne rzeczy się dzieją. Interesuje mnie co dalej będzie w kwestii zwrotu pobranego podatku, bo rzeczywiście na dobrowolne zwroty nie ma co liczyć.

Odpowiedz

Krystian Wrzesień 7, 2017 o 13:47

Dobrze że zostało to już prawnie wyjaśnione bo bez sensu było branie dodatkowego podatku którego sobie naliczali komornicy nie wiadomo za co i z jakiego powodu teraz już nie mają podstaw do takiego czegoś.

Odpowiedz

Mariusz Wrzesień 12, 2017 o 08:43

No ale pewnie niechętnie będą zwracać tą różnice. A z tego co wiem to już niektórzy sami z siebie zwracają a my możemy jedynie wystosować odpowiednie pismo o zwrot tego podatku.

Odpowiedz

Małgorzata Wrzesień 13, 2017 o 15:15

Podejrzewam że komornicy, bez problemu znajdą jakieś obejścia aby nikt już nigdy nie zobaczył tych pieniędzy.

Odpowiedz

Adam Wrzesień 15, 2017 o 08:53

Bardzo dobrze że sąd najwyższy wydał taką decyzje, lecz myśle że prędzej czy póżniej komornicy i tak coś zrobią żęby dostawać więcej, wiadomo jak to z urzędowcami.

Odpowiedz

Krzysztof Wrzesień 18, 2017 o 10:51

Czyżby w końcu prawo stanęło po naszej stronie? Podejrzewam że i tak jakoś to załatwią że pieniądze rozpłyną się w powietrzu.

Odpowiedz

Kamil Wrzesień 18, 2017 o 12:53

Tak, poniekąd stanęło. Ale co z tego wynika? Nic. Pieniądze, które już ktoś zapłacił i tak na pewno do niego nie wrócą.

Odpowiedz

Biuro rachunkowe Szczecin Zelechowa Wrzesień 20, 2017 o 09:18

Schudną portfele komornikom, w sumie lepiej bo wcześniejsza samowolka była czasami nie do zniesienia, zabierali co chcieli… Rozumiem że rośnie o jakiś procent ale żeby aż tak ?

Odpowiedz

kubos Wrzesień 22, 2017 o 08:33

Jak Pan typuje, znajdą jakiś sposób na to aby nie oddawać tych pieniędzy? Według mnie zdecydowanie tak.

Odpowiedz

Marcin Bartnik Wrzesień 22, 2017 o 09:56

Jak mówi mądre powiedzenie – pożyjemy, zobaczymy : ) A tak na poważnie myślę, że niewielki procent osób zadłużonych upomni się o zwrot. Z kolei Ci którzy się upomną dostaną pewnie w większości odpowiedź odmowną i żeby odzyskać jakąkolwiek kwotę będę musieli udać się do sądu. A z kolei sądy będą pewnie wydawały różne wyroki w tej kwestii.

Odpowiedz

Matju Wrzesień 27, 2017 o 11:18

Szkoda że pieniądze, które już ktoś zapłacił i tak na pewno do niego nie wrócą. Dobrze mają Ci którzy aktualnie toczą sprawy komornicze. Dla reszty niestety i tak nic to nie zmienia.

Odpowiedz

scancentre Wrzesień 28, 2017 o 09:24

To normalne. Przecież to Polska. Nikt tu raczej nikomu kasy nie odda.

Odpowiedz

fortezza Październik 3, 2017 o 08:45

Dobrowolnie na pewno nie. Taki kraj i taka mentalność ludzka. Lepiej raczej nie będzie.

Odpowiedz

Robert Styczeń 11, 2018 o 13:04

Być może prawo będzie działało jakoś wstecz dla spraw, które miały miejsce ostatnio. 😉 Miejmy nadzieję, że sprawiedliwość w naszym kraju wzrośnie w odpowiednią stronę.

Odpowiedz

Anastazja Październik 20, 2017 o 10:34

Nie powiem, dobrze że wprowadzono taką uchwałę. Jestem jednak pewna że niewielu albo raczej znaczna większość nie zwróci ludziom niczego. Podatek to jest ogólnie masakra. Wszędzie gdzie się da państwo próbuje nas okraść. Dobry wpis. Nie słyszałam o tym jak dotychczas ani w radiu ani w TV. Świetny i przydatny blog.
Pozdrawiam Panie Marcinie

Odpowiedz

frogut Październik 26, 2017 o 12:56

Dokładnie tak jest. Trafione w samo sendo. Trudno to lepiej powiedzieć.

Odpowiedz

Piotr Październik 28, 2017 o 13:45

Upłynęło już trochę czasu wiadomo coś więcej jak wyglądają zwroty?
Może ma ktoś już sukcesy tj. odzyskał pobrany nienależnie VAT od opłat egzekucyjnych.
Sprawa ciekawa bo są różne warianty:
1) egzekucje zakończone wyegzekwowaniem należności,
2) egzekucje zakończenie niewyegzekwowaniem umorzone,
3) egzekucje w toku, gdzie tan VAT jest dalej naliczany.
4) egzekucje w toku, gdzie tan VAT był naliczany a obecnie nie jest.

Podstawą prawną żądania zwrotu może być skarga na czynności komornika lub art 23 uoks jako podstawa powództwa o zapłatę

Odpowiedz

rosa Październik 30, 2017 o 14:57

Sukcesów to raczej bym się zbyt szybko nie spodziewał. To raczej potrwa i będzie to droga kręta i wyboista.

Odpowiedz

Marcin Bartnik Październik 30, 2017 o 15:20

Zgadzam się. Widać to na przykładzie kredytów pseudofrankowych. Sprawy pojawiły się w sądach kilka lat temu, a sądy nadal wydają różne orzeczenia.

Na razie nie trafiła do mnie żadna osoba, która chciałaby wystąpić do komornika o zwrot nienależnie pobranego VATu. Myślę, że niewiele osób wie o takiej możliwości.

Odpowiedz

Marcin Listopad 11, 2017 o 15:06

Witam. Mam zamiar zwrócić się do komornika z pismem o zwrot VAT . O postępach w sprawie poinformuje Państwa

Odpowiedz

Marcin Bartnik Listopad 13, 2017 o 14:26

Bardzo dobrze. Im więcej osób zwróci się z takim pismem, tym większa szansa, że uda się coś wywalczyć w tej sprawie.

W miarę możliwości proszę jeszcze napisać do którego komornika Pan wystąpił i jakich argumentów użył kiedy odmawiał Panu zwrotu pobranego VATu.

Piotr_B. Listopad 18, 2017 o 15:13

Proszę jeszcze doprecyzować tę informację o wariant, który jest/był u pana:
1) egzekucja zakończona wyegzekwowaniem należności,
2) egzekucja zakończenie niewyegzekwowaniem umorzone,
3) egzekucja w toku, gdzie tan VAT jest dalej naliczany.
4) egzekucja w toku, gdzie tan VAT był naliczany a obecnie nie jest.
Ja złożyłem skargę na czynności komornika – postanowienie o ustaleniu kosztów egzekucji (wariant 1) w zakresie VAT – sprawa w toku.
Również poinformuję o wynikach.

Piotr_B. Styczeń 11, 2018 o 13:30

Jak obiecałem tak informuję :
Wariant nr 1 czyli egzekucja zakończone wyegzekwowaniem należności w całości.
Wniosłem skargę na czynności komornika zawyżoną opłatę stosunkową z wnioskiem o zobowiązanie komornika do zwrotu nadwyżki (czyli wartości VAT).
Komornik wnioskował o nieuwzględnienie skargi. Powoływał się na zasadę niedziałania prawa wstecz wskazując, że po wydaniu uchwały SN z 27 lipca 2017 r. nie powiększał już opłaty stosunkowej o VAT.
Dziś zapoznałem się z postanowieniem Sądu. Skarga została uwzględniona z tym że Sąd uchylił postanowienie komornika w zakresie ustalonych kosztów egzekucyjnych i nakazał mu ponowne ich ustalenia, bez powiększania opłaty stosunkowej o VAT. (Czyli nie zobowiązał, komornika do zwrotu, ale stwierdził zawyżenie opłaty i komornik sam będzie musiał dokonać zwrotu albo kolejna skarga z mojej strony)
W uzasadnieniu postanowienie jak w uchwale SN oraz m.in.: “Jeżeli w rubryce 5 karty rozliczeniowej komornik liczy kwotę jaką pobiera tytułem opłaty od wyegzekwowanego świadczenia, to kwota ta powinna mieścić w sobie także naliczony podatek”.

Dawid Październik 31, 2017 o 10:43

Również nie słyszałem nic o takim czymś w żadnym z mediów. Jak coś zwrócą to będę zaskoczony. Dobrze, że ten wpis powstał. Będę śledził całą sprawę

Odpowiedz

Tomasz Listopad 6, 2017 o 10:51

No szkoda ze tak mało o tym mówią a komornicy nadal ściagają pewnie te podatki a ludzie nie świadomi wiem że jest ich sporo są oszukiwani, niestety takie są realia.

Odpowiedz

Piotr Listopad 6, 2017 o 11:05

Zaskoczony jestem treścią artykułu. Taką sprawę powinni nagłośnić w mediach, zgadzam się z przedmówcami. Zapewne faktycznie ściągają te podatki nadal. Irytujący jest ten Polski bałagan w nieprzestrzeganiu przez organy państwowe prawa.

Odpowiedz

Piotr Listopad 16, 2017 o 09:23

Tym lepiej dla dłużników a komornicy pewnie po tym ustaleniu są oburzeni, według mnie nie powinno być żadnych zwrotów ponieważ gdy zwiększali cene o podatek vat owej ustawy jeszcze nie było dlatego to by nie miało sensu. To tak samo jakby teraz mieli zabrać prawo jazdy wszystkim tym co w przeszłości mieli mandaty za przekroczenie predkosci o 50 km/h w zabudowanym.

Odpowiedz

Marcin Bartnik Listopad 16, 2017 o 09:38

To nie do końca to samo.
Na stronie Sądu Najwyższego pojawiło się już uzasadnienie uchwały III CZP 97/16. W jednym z najbliższych wpisów na blogu zajmę się omówieniem argumentów jakich użył Sąd Najwyższy. Przytoczę tu dwa najważniejsze (moim zdaniem) fragmenty uzasadnienia:
“Publicznoprawny charakter obowiązku uiszczenia opłaty o określonym rozmiarze przemawia przeciwko możliwości podwyższenia świadczenia bez
wyraźnej podstawy prawnej, co wynika wprost z art. 84 Konstytucji, zgodnie z którym każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.”
“Niezamieszczenie w ustawie o komornikach sądowych i egzekucji wzmianki o możliwości doliczenia podatku od towarów i usług do opłaty egzekucyjnej powoduje, że opłatę tę – na podstawie art. 29a ust. 1 w związku z ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT – należy traktować jako należność brutto, zawierającą już podatek VAT.”

Odpowiedz

Piotr_B. Listopad 18, 2017 o 15:17

Świetnie czekamy na wpis 🙂

Odpowiedz

Kamil Grudzień 4, 2017 o 09:06

Interesujący ten wpis. Jestem również ciekaw jak wszystko przyjmie się w rzeczywistości. Na pewno nie dojdzie to do skutku jak wiele innych postanowień, które mogłyby obywatelom ułatwić życie 😉

Odpowiedz

Jakub Grudzień 14, 2017 o 12:02

Ciekawy wpis! Już coś nowego wiem więc praktyczna treść. Czekam na jakieś nagłośnienie tej sprawy w mediach bo pewnie większość ludzi o tym nie wie, oceniam po sobie. Wiadomości codziennie staram się oglądać.

Odpowiedz

Basia Grudzień 15, 2017 o 11:02

Po roku walki wygrałam sprawę przez sąd rejonowy okregowy teraz tylko czekać aż wielmożny Pan komonik zwróci kasę 😉

Odpowiedz

Marcin Bartnik Grudzień 15, 2017 o 11:59

A czy może Pani napisać coś więcej ? Jak wyglądała cała sprawa i jakie to były sądy ?

Odpowiedz

Marcin Styczeń 12, 2018 o 21:08

Marcin miało być 🙂

Odpowiedz

Tomek Styczeń 26, 2018 o 08:40

No powinni już nie naliczać tego podatku Vat a czy będą zwracać ? Z tego co słyszę z otoczenia to jeszcze niektórzy ściągają podatki.

Odpowiedz

Marcin Bartnik Styczeń 26, 2018 o 10:40

Podatek VAT powinien być naliczany, ale jak stwierdził Sąd Najwyższy podatek VAT jest już zawarty w opłatach egzekucyjnych pobieranych przez komorników i komornicy nie powinni dodatkowo zwiększać tych opłat o podatek.

Odpowiedz

Beata Kwiecień 7, 2018 o 12:00

Witam ! Właśnie odebrałam postanowienie od komornika dot. spłaty alimentów przez mojego drugiego męża. Na postanowieniu kosztów naliczono aż 11.489,66 zł – w tym 615,77 zł podatek vat odliczony od opłaty egzekucyjnej. Pytanie co to jest vat czy nie vat? Oczywiście wszystko zostało zapłacone ale co z tym Vatem? Sprawa u komornika była od 1995 roku. Nie wiem czy to jest nienależny vat. Proszę o informację.

Odpowiedz

Marcin Bartnik Kwiecień 9, 2018 o 12:02

Na podstawie samego opisu trudno się wypowiadać czy komornik wyliczył koszty prawidłowo. Generalnie jednak koszty egzekucji, w tym opłatę egzekucyjną oraz VAT, ponosi dłużnik, a więc Pani mąż i on powinien się tą kwestią martwić.

Odpowiedz

Mariusz Maj 23, 2018 o 11:42

Witam. W ostatnich dniach komornik zwrócił mi VAT. Dwukrotnie w ciągu kilku miesięcy wzywałem go pisemnie do zwrotu. Ostatnio złożyłem pozew do Sądu. Nie wiem, czy komornik otrzymał już odpis pozwu, ale VAT zwrócił. Do sprawy sądowej jeszcze nie doszło, więc może zwrócił VAT dobrowolnie.

Odpowiedz

Marcin Bartnik Maj 23, 2018 o 15:49

Nie sądzę, żeby to był zbieg okoliczności. Komornik pewnie otrzymał odpis pozwu i dopiero wtedy zwrócił Panu VAT.

Teraz musi Pan napisać do sądu wniosek o cofnięcie pozwu w tej części w której należność została zapłacona. Tylko proszę napisać, że cofa Pan pozew z powodu zapłaty przez komornika dochodzonej należności.

Odpowiedz

Agnieszka Czerwiec 10, 2018 o 16:46

Witam,

Komornik odmówił mi zwrotu pobranego podatku VAT 🙁 uzasadnił to tym, że nie skorzystałam z prawa do złożenia skargi w terminie przewidzianym w Kodeksie Postępowania Cywilnego. Dodam, że mi komornik naliczył ponad 2 tysiące złotych. Sprawa z 2017 roku … żerują na niewiedzy ludzi … Czy da się z tym jeszcze coś zrobić?

Odpowiedz

Marcin Bartnik Czerwiec 12, 2018 o 09:39

W tej sytuacji pozostaje tylko pozew przeciwko komornikowi. Niestety trudno przewidzieć jaki będzie wynik takiej sprawy. W swojej praktyce nie składałem jeszcze takiego pozwu.

Ewentualnie przed wniesieniem pozwu może się Pani zwrócić do prezesa sądu rejonowego przy którym działa komornik. Prezes sprawuje nadzór na działalnością komornika.

Czy wezwała Pani komornika o zwrot na piśmie czy było to bardziej na zasadzie rozmowy w kancelarii ?

Odpowiedz

Agnieszka Czerwiec 12, 2018 o 20:56

Na piśmie

Odpowiedz

Marcin Bartnik Czerwiec 15, 2018 o 12:58

Proponuję jeszcze zwrócić się do prezesa sądu rejonowego przy którym działa komornik. Prezes sprawuje nadzór na działalnością komornika.

Odpowiedz

Irek Lipiec 20, 2018 o 11:12

Czy ktos moze mi pomoc z odzykaniem vatu? Mam wiele egzekucji w ktorych byl pobierany vat.

Odpowiedz

Irek Lipiec 20, 2018 o 11:14
Marcin Bartnik Lipiec 20, 2018 o 13:10

Czy może Pan napisać kiedy zakończyły się te postępowania ?

Czy wzywał Pan komornika do zwrotu kwoty VAT ?

Czy na pewno komornik doliczył dodatkowy VAT czy też VAT był już zawarty w opłacie egzekucyjnej ?

Odpowiedz

Prawnik Wrzesień 19, 2018 o 21:52

Ten wpis może się okazać pomocą dla wielu osób, co zresztą widać po ilości komentarzy 🙂

Odpowiedz

Marcin Grudzień 3, 2017 o 12:15

Witam. Egzekucja jest dalej w toku, vat nie jest już naliczany od listopada 2017. Pismo wysłane, wiem że odebrane przez Pana komornika ale cisza w tej sprawie.

Odpowiedz

Piotr_B. Styczeń 11, 2018 o 13:36

W innej “mojej” sprawie (wariant 3 egzekucja w toku, gdzie tan VAT jest dalej naliczany, ewentualnie już nie jest, ale o tym nie wiem) też złożyłem wniosek do komornika i cisza. Rozważam skargę na czynności komornika z wnioskiem o zobowiązanie komornika do udzielenia odpowiedzi na wniosek.

Odpowiedz

Marin Styczeń 12, 2018 o 21:06

Witam, u mnie po kilku telefonach do komornika Pan komornik zwrócił cały VAT od 2015 roku tak więc nie wolno rezygnować !!! (pisałem o sprawie 11 listopada)

Odpowiedz

Marcin Bartnik Styczeń 12, 2018 o 12:48

Jeżeli mimo uchwały SN komornik nadal dolicza VAT może się Pan zwrócić na piśmie do prezesa sądu rejonowego przy którym działa komornik. Prezes sprawuje nadzór nad działalnością komornika.

Odpowiedz

Piotr_B Luty 9, 2018 o 17:08

W między czasie złożyłem dwa wnioski na komornika takie jak opisane we wpisie z 11.01.2018 r. tj. “wariant 3” gdzie egzekucja trwa i VAT jest naliczany (ewentualnie nie jest naliczany ale dopiero od uchwały SN, a wcześniej był). Wniosek był prosty miał dwa żądania: 1) o niepowiększanie, 2) o zwrot + uzasadnienie. W 1 sprawie czekam nadal na odp. komornika, w 2 mam odpowiedź, która mnie zadziwiła. O to co napisał komornik:
– po pierwsze rozpatrzył mój wniosek pismem, nie postanowieniem,
– brak informacji, że wniosku nie uwzględnia (oddala, odrzuca) albo uwzględnia;
– obszernie opisuje jak to do komornika ma zastosowanie ustawa o VAT (powołuje się na interpretację MF z 09.06.2015) i że nie jest możliwe nienaliczanie i niepobieranie VAT;
– przywołał uchwałę SN z 27.07.2017 i stwierdził, że opłata nie jest powiększana o stawkę podatku (ale nie napisał od kiedy nie powiększa)
– na koniec powołał się na art. 767 par 1 [1] tj. skarga nie przysługuje… na uiszczenie przez komornika podatku od towarów i usług (ten przepis wszedł w 2016, a egzekucja jest z 2010 r., wiec nie ma tu zastosowania, a poza tym ja nie kwestionuję, że komornik jest Vatowcem, ale że obciążał dłużnika opłatami w zawyżonej o wartości VAT wysokości).
Poszła skarga.

Odpowiedz

Marcin Bartnik Styczeń 15, 2018 o 14:54

A czy może Pan napisać który to komornik ewentualnie przy którym sądzie rejonowym działa ?

Odpowiedz

Marcin Styczeń 15, 2018 o 19:03

CZęstochowa 🙂

Odpowiedz

Marcin Bartnik Styczeń 12, 2018 o 12:41

Bardzo dobrze. Zobaczymy teraz co wymyśli Komornik i czy będzie chciał dobrowolnie Panu zwrócić pobrany podatek.

Jak Sąd wydał postanowienie ?

Odpowiedz

Piotr_B. Styczeń 12, 2018 o 13:11

Sąd Rejonowy dla Krakowa-Nowej Huty w Krakowie, Wydz. I Cywilny

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria radcy prawnego Marcin Bartnik Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria radcy prawnego Marcin Bartnik z siedzibą w Zamościu.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem biuro@kancelariambartnik.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: